پایگاه اطلاع رسانی مسیب زمانی

این وبلاگ با هدف ارتباط علمی و آموزشی با اساتید و دانشجویان و دانش آموزان رشته مکانیک گرایش خودرو طراحی شد

پایگاه اطلاع رسانی مسیب زمانی

این وبلاگ با هدف ارتباط علمی و آموزشی با اساتید و دانشجویان و دانش آموزان رشته مکانیک گرایش خودرو طراحی شد

ECU چیست ؟



مخفف کلمه Electeronic control unit میباشد یعنی برد کنترل الکترونیکی و همانطور که در شکل زیر میبینید از تعدادی IC وخازن ودیود و. . تشکیل شده که خرابی های ECU ناشی از این قطعات می باشد .بعضی از این IC ها فقط تعویضی وبعضی دیگر دارای برنامه است که در صورت خراب شدن ویا تعویض نباز به پروگرام Program یا برنامه ریزی مجدد را دارند.

                      

تعمیرات ECU به مدل خودرو یا نوع خودرو که پراید باشد یا 405 یا به طورکلی سایپا یا ایران خودرو بستگی ندارد بلکه بستگی به نوع ECU استفاده شده در خودروها رادارد که در زیر نام ECU ومشخصات آنها را برای شما قید کرده ام.

انواع ECU

در حال حاضر 4 مدل ECU بر روی خودرو ها قرار دارند SL96-S2000-SIEMENS-BOSCH

ECU SL96

پیکان ، وانت ، آردی ، 405 ، سمند ، پرشیا


انواع ایسیوهای ساژم ECU SAGEM S2000

S2000.10 خودرو پژو405 پژو پارس سمندمعمولی

S2000.11 .پیکان وانت پیکان آردی روا ,

S2000.3E پژو 206

S2000.3F پژو 206

S2000.35 پژو 206

S2000. PL4



انواع ایسیوهای زیمنس ECU SEMENS

SEMENS CI.1 پیکان وانت و پراید

SEMENS CI.2 پراید.روا

SEMENS CI.3 روا

SEMENS CI.4 ایموبیلایزر سمند. پراید

SEMENS CI.5ایموبیلایزر سورن . LX

SEMENS CI.6

SEMENS CI.7

SEMENS CI.8


انواع ایسیوهای بوش آلمان ECU .BOSCH

BOSCH MP 5.2 . زانتیا 2000


BOSCH MP 7.3 . زانتیا 1800

BOSCH MP 7.4.4 پژو206. پارس


 BOSCH. 7.4.5 پژو 206SD

BOSCH 7.4.9

BOSCH 7.9.7.1

نصب روی خودرو206 جدید ECU VALEO ودر نهایت

نکته 1:

قابل توجه برای شما این است که وقتی کسی توانایی تعمیر ECU SL96 یا Sagem s-2000 را پیدا میکند فرقی نمیکند که اینECU برای چه خودرویی استفاده شده باشد این ECU می تواند برروی خودرو پیکان RD سمند 405 پرشیا ویا هر خودرو دیگری باشد. برد آنها شبیه یکدیگر بوده (95./.) و فقط از لحاظ برنامه ریزی های Ic ها با همدیگر تفاوت دارند .

نکته2 :

وقتی که ما قدرت تعمیر ECU -S2000 را پیدا می کنیم این ECU به شماره های متفاوتی که برروی ECU قید شده وجود دارد .

مثال : S200010-S200011-S2000 3E-S2000 3f -S2000 35-S2000 -Pl4

تمام این Ecu ها یی که نام بردیم یکی هستند که بر روی اکثر خودروهای ایران خودرو و سایپا از آنها استفاده می شده پس وقتی که شما تعمیرات ECU S2000 را فرا گرفتید یعنی تمام ECU های که S2000 هستند را بدون توجه به نوع خودرو قادر به تعمیر آنها هستید .

به طور مثال 11- S2000 بر روی خودرو های پیکان ، سمند ، Rd و ...

S2000 3E,3F,35,Pl4 برای خودرو های 206 و...... دیگر خودرو ها قرار دارد .

: BSI

در مورد تعمیرات BSI این برد فقط در خودرو های پژو موجود می باشدو به خاطر وجود شبکه های اطلاعاتی (Can) در این خودرو اکثر دستورات قطع و وصل برای قطعاتی مثل چراغ ها ، برف پاکن ، بوق و ....از این قطعه صادر می شود . این قطعه از تعداد رله ، فیوز ، Ic و... تشکیل شده که در صورت خرابی شما قادر به تعمیر این قطعه می باشید .

:BM34

قطعه یا برد BM34 که بعضی از دوستان آن را BSM نیز می نامند به عنوان جعبه فیوز اصلی خودرو 206 استفاده می شود که در بعضی از مواقع برد الکترونیکی و ... آن نیاز به تعمیر پیدا می کند که در پایان آموزش کار به تعمیر آن خواهید بود

کد سوئیچ

سیستم ایموبلایزر یا ضد سرقت را بیشتر دوستان آشنایی دارند که این سیستم با قرار دادن یک چیپ یا قطعه الکترونیکی بسیار کوچک در انتهای کلید خودرو و یک آتتن بر روی قطر خارجی جا سویچی کار می کند. در داخل این چیپ یک کد وجود دارد که در داخل ECU و BSI نیز یک کد همانند کد سویچ وجود دارد در هنگام استارت زدن و مقایسه صحت این 2 کد توسط ECU ، خودرو روشن می شود. در بعضی موارد نیاز هست که ما کد سویچ را داشته باشیم

1)تعریف سویچ دیگر 2)دانلود (3 ECU یدک در تعمیرگاه جهت تست خودرو

این کد در هنگام خرید خودرو به راننده داده می شود اما دلیل بی کد کردن یا پیدا کردن کد سویچ چه استفاده ای دارد.

الف)شاید بتوان گفت که مهمترین استفاده برای تعمیر کار خودرو است چرا؟ در بضی موارد که خود رویی به تعمیر کار مراجعه می کند و پس از عیب یابی تشخیص داده می شود که خرابی از ECU هست برای اطمینان کامل یک ECU دیگر را بر روی خودرو قرار می دهند تا در صورت صحت عملکرد موتور به تعمیر ECU بپردازند.

اما در خودرو هایی که دارای سیستم ایموبلایزر هستند خودرو قادر به روشن شدن نمی باشد چون کد موجود در ECU و سوییچ با هم متفاوت است پس تعمیر کار با استفاده از ECU ذخیره در تعمیرگاه که قبلا آن را بدون کد نموده استفاده می کند و در این حالت خودرو را روشن می کند و پس از صحت کارکرد به تعمیر ECU می پردازد .

ب : راننده که سوییچ را کم کرده و باید که مراحل اداری آن را با مراجعه به نمایندگی های مجاز و صرف زمان زیاد کد را دریافت نماید که در اینجا می توان با بررسی سند خودرو و کارت شناسایی و کارت خودرو ( عدم مسروقه بودن ) اقدام به بدست آوردن کد سوییچ بنماید این تعمیر در اکثر خودرو های ایموبلایزر یکسان می باشد .

Cut off

در قسمت دیگری از تعمیرات به کلمه cut off برخورد می کنیم . اگر پدال گاز خودرو را تا انتها فشار دهید می بینید که دور موتور از 5500 الی 6500 بیشتر نمی شود ( جهت جلوگیری از سرعت و صدمه ندیدن موتور ) که بعضی از تعمیرکاران اقدام به تعمیر ECU و حذف یا افزایش دور موتور را می کنند . این کار با تعویض یک قطعه از قطعات ECU انجام می شود اما باید این را عنوان کنیم که این اقدام در بضی مواقع 50 50 می باشد و ممکن است خودرو شروع به دود کردن بنماید که توصیه نمی شود اما آموزش داده می شود .

کد ضبط و CD

بعضی از خودرو ها ضبط یا سی دی آنها دارای کد می باشند که در صورت قطع برق از ضبط یا CD برای شروع به کار نیاز به این کد می باشد که در صورت گم کردن کد توسط راننده شما می توانید کد را به هر شماره دلخواه تغییر دهید .

تعمیر کیلومتر

از چند سال گذشته کیلومتر ها بصورت دیجیتالی شده اند که بعضی از مشتریان علاقه به تغییر کیلومتر خود دارند که شما می توانید این تعمیر را بر روی کیلومتر ها توسط نرم افزار انجام دهید( حتی ECU SIEMENS)

از جمله آموزشهای دیگر ما در زمینه کیلومتر تغییر رنگ صفحه کیلومتر به هر رنگ دلخواه می باشد.

diplay

display یا همان نمایشگر که در خودرو 206 وجود دارد یکی دیگراز آموزشهای ما در زمینه تعمیرات می باشد.

COM 2000

در خودرو 206 کلیه فرمانها که در قسمت فرمان قرار دارند توسط این قطعه به دیگر قسمتهای خودرو ارتباط برقرار می کنند که میتوان به قسمتهای کنترل ضبط صوت ،راهنما، چراغهای کوچک و بزرگ ،بوق و غیره اشاره نمود.

خودروهای دوگانه سوز

با توجه به ورود خودروهای دوگانه سوز به جاده ها عیوب جدیدی در این خودروها بوجود آمده که در این قسمت به شرح و رفع عیب آن می پدازیم

AIR BAG

در هنگام تصادفات ECU AIR BAG عمل کرده و باعث باز شدن کیسه های هوا می شود.راننده در این زمان مجبور به تعویض ECU AIRBAG با هزینه زیاد میشد که در این زمان شما میتوانید بدون کوچکترین هزینه آنرا تعمیر نمائید.

و دیگر مواردی آموزشی که قید نمودن آنها پر کردن صفحهات واتلاف وقت شما عزیزان است

نرم افزارها

نرم افزارها برنامه های کامپیوتری هستند که جهت تغییر بعضی از قسمت ها و یا داشتن اطلاعات از انها استفاده می کنیم در زیر شما را با چند نرم افزار اشنا می کنیم.

1-نرم افزار فلش ECU:

این نرم افزار می تواند بدون خروج IC های فلش برنامه آنها را دوباره بازنویسی کند بدون باز کردن ECUالبته لازم به ذکر است که این نرم افزار فقط در زمانی کاربرد دارد که ICسالم بوده باشد

Tacho soft milage -2

از این نرم افزار جهت تغییر کیلومتر خودرو استفاده می شود در حال حاضر این نرم افزار ورژن 18 بصورت رایگان در اختیار مشتریان قرار میگیرید.

نرم افزار های دیگر همچون immokiler , liczink,ponyprog نیز موجود می باشدکه این نرم افزارها نیز در ضمیمه تغییر کیلومتر وبی کد کردن ECU استفاده میشود.

Auto Data -3

اتو دیتا یک نرم افزار تولید شده از کار خانه های تولیدی خودرو می باشد که در این نرم افزار با استفاده از تکنیک فلش (نمایش تصویر) کلیه قطعات موتوری،مکانیکی، سیم کشی و دیگر قسمت های خودرو نشان داده میشود که هر کار خانه دارای اتودیتا مربوط به خود می باشد که بصورت رایگان به شما هدیه داده میشود.

نقشه ها

دراین قسمت تصاویر کلیه ECU های بنزینی و گازسوزدرانواع مختلف و همچنین نقشه های BS1و BSMو شماره پایه های کلیه ECU ها و دیگرقطعات ارایه می شود.

نقشه های سیم کشی کلیه محصولات ایران خودرو ,سایپا وپارس خودرو وبهمن نیز دراختیار دوستان قرار می گیرد

شماتیک داخلی

نقشه های شماتیک داخلی ، تمامی قطعات و مسیر های داخلی ECU را نمایش میدهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد